تعریف اسلامپ بتن و اسلامپ های مناسب

26 مهر 1401

یکی از مهمترین آزمایش هایی که بر روی بتن های تازه انجام می دهند آزمایش اسلامپ بتن است. شما با استفاده از این روش آزمایشی به راحتی قادر هستید استاندارد بودن بتن  را مورد بررسی قرار دهید. معمولا در کشوری همچون آمریکا این آزمایش را در محدوده ی 15 تا 230 میلیمتر انجام می دهند.

اما در کشور های اروپایی برای آزمایش اسلامپ بتن در محدوده 10 تا 210 میلیمتر صورت می پذیرد. اگر اسلامپ کمتر یا بیشتر باشد باید از روش های دیگری برای تعیین کارایی استفاده نمایید. معمولا کسانی که اقدام به انجام این آزمایش می نمایند، شلی یا سفتی بتن مد نظرشان است.

ولی در آزمایش اسلامپ بتن همه ی ابعاد به تصویر کشیده نمی شود. با انجام این آزمایش می توان نسبت آب به سیمان را برای تهیه بتن، مد نظر داشت تا برای تهیه مخلوط دچار مشکل نشوید.

زمانی که شما اقدام به آزمایش اسلامپ می نمایید، مشخص می شود که چه اسلامپ بتنی برای قسمت های مختلف سازه مورد استفاده قرار می گیرد. باید در نظر داشته باشید که برای انجام این آزمایش به هیچ عنوان نباید اسلامپ بتن در برابر وزش باد تا تابش مستقیم آفتاب قرار گیرد.

یکی از روش های مناسب برای آزمایش اسلامپ بتن، اسلامپ برشی است. البته این اسلامپ در ایران به اسلامپ ریزشی شناخته شده است. شما در انجام این آزمایش بتن را در یک طرف نمونه می ریزید تا مشکل اسلامپ را مشخص نمایید.

 

این مسئله را در نظر داشته باشید که در زمان مشخص نمودن اسلامپ بتن مناسب، باید گذشت زمان را مد نظر داشته باشید. زیرا روانی بتن در اصل تابع زمان است. این که مسافت محل ساخت بتن با محل مصرف بتن چقدر است، می تواند در نتیجه بخش بودن آزمایش تاثیر گذار باشد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *