کاربرد و تعریف نیلینگ و انکراژ

29 مهر 1401

زمانی که اقدام به گود برداری می نمایید، باید این گود برداری ها را به صورت مجزا یا تلفیقی پایدارسازی نمایید. از این رو روش های مناسبی برای پایدار سازی گودها وجود دارد. نیلینگ و انکراژ دو مورد از این روش های به شمار می روند.

علاوه بر این دو روش، روش های دیگری همون مهار فشاری و ساخت سازه از بالا به سمت پایین نیز وجود دارد. اما استفاده از روش های نیلینگ و انکراژ دو روش موثر و قابل اعتماد در پایدار سازی گودها هستند.

 

تفاوت نیلینگ و انکراژ خاک در چیست؟

روش پایدارسازی نیلینگ و انکراژ با یکدیگر متشابه هستند. ما این دو روش پایدار سازی را با نام های میخکوبی و مهار گذاری نیز می شناسیم. در تعریف نیلینگ یا میخکوبی باید بگوییم، به کار بردن میلگردهای فولادی در فاصله های نزدیک به هم در محل گودبرداری، آن هم به صورت قائم است.

اصولا در روش پایدارسازی نیلینگ میلگردها داخل کمانه هایی قرار می گیرند که به دیواره خاکی متصل است. با این کار از خوردگی میلگردها جلوگیری نموده و باعث می شود نیرو بین خاک و میلگرد با دوغاب سیمان مهار گردد.

باید بگوییم میان نیلینگ و انکراژ تفاوت اصلی وجود دارد. این رو روش در اعمال نیروی پس تنیدگی المان تسلیح با یکدیگر متمایز هستند. اما به دلیل مشابهت های بسیاری که به یکدیگر دارند، از هر دوی این روش ها برای پایدارسازی گودها استفاده می شود.

در روش پایدارسازی انکراژ نیز همچون نیلینگ باید ابتدا اقدام به خاکبرداری نموده، پس از حفاری کمانه ها را در مکانی مناسب قرار داده و اقدام به نصب میلگرد های تسلیح نمایید. در زمان عمل دوغاب ریزی سیمان نیلینگ و انکراژ یک تفاوت عملکردی دارند.

در این بخش، در روش انکراژ نیاز به استفاده از جک کششی با نصب پایه جک وجود دارد. تا نیروی پس تنیدگی به میزان لازم میلگرد های تسلیح با دوغاب سیمان را در بر بگیرند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *