آجر فشاری چیست + انواع و ممنوعیت استفاده از آن

21 تیر 1402
آجر فشاری چیست + انواع و ممنوعیت استفاده از آن
اگر در حوزه ساختمان سازی کار می کنید، حتما با آجر فشاری آشنایی دارید. این آجر یکی از قدیمی‌ترین نمونه‌های مصالح ساختمانی است که کیفیت و دوام مناسبی دارد و از گذشته‌ محبوبیت خود را حفظ کرده است.

آجر فشاری چیست؟

در گذشته از این آجر برای ساخت دیوارهای حامل و ساخت طاق ها استفاده می کردند و برای ساخت دیوارهای باربر کاربرد داشته است. اما امروزه به دلیل وزن زیاد این آجر دیگر از آن برای دیوار چینی و افزایش ارتفاع ساختمان ها استفاده نمی کنند و بیشترین کاربرد آن در حوزه فوندانسیون ساختمان است.
آجر فشاری با نام های دیگر، آجر گری و زبره و توپر شهرت دارد که از خاک رس ساخته می شود و به دلیل ویژگی های مکانیکی و شیمیایی متفاوت هنوز استفاده از آن در مراحل ساختمان سازی پابرجاست. البته یکی از دلایل محبوبیت آن هزینه کم اجراست.

انواع آجر فشاری

آجر فشاری در نوع دستی و ماشینی تولید میشود که به شرح زیر می باشد:

آجر فشاری دستی

در سال‌های گذشته آنچه با عنوان آجر گری یا اجر فشاری شناخته می شد و برای قالب بندی فونداسیون به کار می رفت؛ اغلب دست ساز بود. در تولید آجر فشاری دستی ، فرآیند قالب زنی، گل آجر را به صورت مستطیل هایی در می آورد. شکل گیری گل رس در قالب با دست انجام می شود. پس از آن نیاز به خشک کردن آجر می باشد. خشک کردن آجر در هوای آزاد و شرایط معمولی حدود ۱۵ روز زمان لازم دارد.

آجر فشاری ماشینی (پرسی)

این آجر با استفاده از برش بلوک های بزرگ و با کمک دستگاه پرس ساخته می شود. از این رو به آن آجر فشاری پرسی و یا اجر فشاری ماشینی گفته می شود. بدین منظور زمانی که گل رس تولید شد، در ماشین قالب زنی قرار می گیرد. قالب بریده شده روی تسمه به سمت خشک کن می رود.
اگر قالب زنی با پرس سنگین انجام شود، آجر گری پرسی تولید می شود. این روزها بیشترین آجر موجود در بازار پرسی است. فرآیند پرس، میزان آب در خاک را تا ۸ درصد کاهش می دهد. به همین دلیل است که معمولا در آجر پرسی پس از قالب زنی، آجر مستقیما به سمت کوره هدایت می شود.

ممنوعیت استفاده از آجر فشاری

استفاده از این آجر دارای ممنوعیت نیست اما در ساختمان های امروزی از این آجر استفاده نمی شود. این آجر از قابلیت حفظ گرما در داخل فضا برخوردار نیست. بنابراین به راحتی گرما را به بیرون انتقال می دهد؛ به همین خاطر از آن در ساخت خانه های مسکونی در مناطق سردسیر استفاده نمی شود.
این نوع آجر نسبت به تیغه سفالی یا آجر سفال از مقاومت فشاری بالاتری برخوردار است. آجر سفالی از نظر ساخت، شکل، رنگ و مشخصات فنی در نهایت دقت تهیه می‌شود. تیغه های سفالی بسته به شکل آن ها در نقاط مختلف ساختمان استفاده می‌شوند. به علت جذب کم آب در آجرهای سفالی، به منظور چسبندگی مناسب با ملات، انواع آجر سفال سوراخ‌دار را مورد استفاده قرار می‌دهند. از دیگر خواص آن‌ها سبکی است که باعث بالا رفتن سرعت اجرا می‌شود.
همچنین بخوانید: میلگرد بستر چیست؟

قیمت آجر فشاری

آجر فشاری یا آجر‌گری از انواع مصالح ساختمانی قدیمی است که به صورت‌های مختلف ساخته می‌شود. آجر فشاری را می‌توان به صورت ماشینی، سنتی یا دستی تولید کرد. قیمت آجر فشاری نیز براساس برخی از عوامل تعیین می‌شود. قیمت این نوع مصالح ساختمانی به ابعاد و مصالح مورد استفاده، ابعاد و اندازه و ضخامت آجر بستگی دارد.
بنابراین، می‌توان نتیجه گرفت که آجر‌های فشاری باریک دارای قیمت کمتر و آجر‌های فشاری ضخیم نیز دارای قیمت بیشتری می‌باشند. همچنین قیمت آجر فشاری به صورت عمده فروشی و خرده فروشی نیز با یکدیگر متفاوت است. به طور کلی قیمت آجر فشاری به صورت خرده فروشی بیشتر از قیمت عمده فروشی آن می باشد. باید توجه داشت که ممکن است قیمت آجر گری در فصول مختلف سال و یا بر اساس تقاضای بازار تغییر یابد.

کلام آخر
به طور کلی آجرهای فشاری نمونه ای از قدیمی ترین انواع مصالح ساختمانی شناخته می شوند; که نسبت به گذشته استفاده زیادی از آن ها نمی شود. اما با این حال; هنوز در صنعت ساخت و ساز از آن ها استفاده شده و به طور کامل; کنار گذاشته نشده اند. بنابراین نمی توان از پیشرفت‌های فناوری در تولید مصالح ساختمانی جدید غافل شد.
  شما عزیزان می توانید برای مشاهده از آخرین مقالات یووال به قسمت مقالات مراجعه فرمایید. همچنین ما در یووال انواع اتصالات میلگرد بستر و وال پست را تولید و با قیمت مناسبی در اختیار مصرف کنندگان قرار می دهیم. شما می توانید برای مشاوره و خرید با ما تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *