قلاب و گیره میلگرد بستر چیست ؟(و کاربرد آن)

25 دی 1401

قلاب و گیره میلگرد بستر چیست ؟(و کاربرد آن)

همانطور که در مقالات قبلی گفته شد، در ساختمان سازی و ساختمان هایی با اسکلت بتنی برای استقامت بیشتر ساختمان در برابر بلایایی مثل سیل و زلزله، از ابزارهایی مثل وال پست و میلگرد بستر استفاده می کنند. در این مقاله ما به قلاب و گیره می پردازیم تا با ابزاری که میلگرد بستر را به ستون ها متصل میکند، آشنا شویم.

در واقع برای اتصال دیوار به ستون از میلگرد بستر استفاده می کنند و برای اتصال میلگرد بستر هم از قلاب و گیره استفاده می کنند.

قلاب و گیره میلگرد بستر چیست ؟

قلاب و گیره میلگرد بستر المان هایی هستند که برای اتصال میلگرد بستر به ستون ها از آن استفاده می کنند. همانطور که گفته شد میلگرد بستر از جمله روش های بسیار کارآمد و مقروب به صرفه ای است که برای افزایش مقاومت دیوارها در برابر نیروهای خارجی به کار برده می شود.

میلگرد بستر بین بلوک های دیوار قرار می گیرد و باید به وسیله ی قلاب و گیره به ستون متصل شود. در واقع میلگرد بستر روش جایگزین و بهتری است برای نبشی کشی.

بیشتر بخوانید: وال پست چیست؟

قلاب چیست ؟

قلاب میلگرد بستر یکی از المان‌های میلگرد بستر می‌باشد که باعث اتصال میلگرد بستر خرپایی یا نردبانی با گیره میلگرد بستر می‌شود. این المان از مفتول فولادی گالوانیزه با ضخامت 4 میلیمتر تولید می‌شود و طول آن 65 تا 70سانتیمتر است.

این قلاب‌ها پس از عبور از میان گیره در داخل سطوح دیوار و ملات مدفون می‌شود و نیازی به اتصال جوشی با میلگرد بستر ندارد.

گیره چیست ؟

گیره قطعـه ای اسـت کـه بـه سـتون متصـل شـده از ورق فولادی با ضخامت 2 میلیمتر تهیه می گردد که برای بالا بردن استحکام ، بر روی این قطعه فرورفتگی هایی ایجاد  می شود.

گیره به کمک پیچ و رول پلاک به ستون وصل می شود. برای اتصال گیره به ستون هرگز نباید از میخ استفاده کرد، چون برای فرو بردن میه در بتون نیرویی شدیدی لازم است که این نیرو باعث شکاف و ترک ستون می شود.

بعد از اینکه قلاب به گیره وصل شد، سر آن باید روی بلوک و میلگرد بستر قرار بگیرد، طوری که با میلگرد بستر همپوشانی داشته باشد.

لازم نیست که قلاب به میلگرد بستر بسته شود، اینکه بر روی آن قرار بگیرد کافیست. زمانی که ملات روی میلگرد بستر و قلاب را بپوشاند، اتصال میلگرد بستر به قلاب اتفاق می افتد.

بیشتر بخوانید:  میلگرد بستر چیست؟

روش این اتصال به صورت کامل در  پیوست 6 آیین نامه 2800 توضیح داده شده است.

کاربرد گیره در میلگرد بستر و کاربرد قلاب در میلگرد بستر ی همان مهار دیوارهای داخلی و خارجی به ستون یا والپست است.  از این اتصالات برای دیوارهای بلوک سیمانی، سفالی و آجری استفاده می کنند.

ما در یووال انواع اتصالات میلگرد بستر مثل قلاب و گیره میلگرد بستر را تولید و با قیمت مناسبی در اختیار مصرف کنندگان قرار می دهیم. شما می توانید برای مشاوره و خرید با ما تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *