وال پست چیست + اهمیت و روش اجزای وال پست

28 آذر 1401
وال پست چیست؟

در ساختمان سازی، برای ایجاد استحکام کافی در دیوار ها از ابزارهایی مثل وال پست، میلگرد بستر و غیره استفاده می شود، در این مقاله قصد داریم شمارا با وال پست و کارکرد آن آشنا کنیم.

وال پست یک سازه اصلی عمودی یا افقی شبیه به ستون یا تیر است اما با عملکرد متفاوت. برای اتصال دیوارها به ستون ها و تیرها و دال ها و ایمن سازی آنها از واژگونی استفاده می شود. وظیفه وال پست ها انتقال نیروهای حاصل از باد و زلزله از دیوار به فریم می باشد که از تخریب دیوار جلوگیری می کند. به طور کلی اتصال آن در انتهای متصل به فریم به صورت لوبیایی، نصب و بر روی فونداسیون به صورت مفصل می باشد.

تاریخچه اجرای وال پست

هرچند اجرای وال پست در سازه‌ ها اهمیت زیادی دارد اما تاریخچه  اجرای وال‌ پست در سازه‌ های شهری در ایران پیشینه زیادی نداشته و تقریباً  در ده سال اخیر اجرا شده است، با تمام این تفاسیر اکنون نیز در اکثر سازه‌ هایی که در کشورمان ساخته می‌شوند اجرای وال‌ پست یا انجام نمی شود و یا محاسبه و اجرای آن همراه با نقاط ضعف اساسی صورت می‌گیرد.

وال پست به انگلیسی :

به باور بسیاری، معادل انگلیسی کلمه وال پست wall post می شود، اما در متون خارجی برای کاربرد وال پست، از کلمه های wall studs, steel farme wall studs, steel frame studs استفاده می شود.

انواع وال پست:

وال پست به ۲ صورت وال پست قائم و وال پست افقی است.

وال پست عمودی زمانی استفاده می شود که دهانه ی دیوار بزرگ باشد و روی تیر از کف / دال به تیر سقف / دال ثابت شود.

همچنین بخوانید:  وال پست آماده چیست ؟

 

 


وال پست بر اساس مقررات ملی ساختمان :

بر اساس ویرایش چهارم استاندارد 2800 صفحه 103، حداکثر طول مجاز دیوار غیر سازه ای یا تیغه ای بین دو پشت بند عبارت است از 40 برابر ضخامت دیوار یا تیغه و یا 6 متر هر کدام کمتر باشد و حداکثر ارتفاع مجاز دیوارهای غیر سازه ای و تیغه ها از تراز کف مجاور 3.5 متر می باشد . اگر دیوار در این پارامترها تخریب گردد، نصب وال پست مورد نیاز نیست. انتهای پارتیشن ها نباید آزاد باشند. انتهای آزاد پارتیشن ها باید به پارتیشن یا دیوار دیگر یا عناصر سازه ای یا وال پست متصل شود. اگر طول پارتیشن کمتر از 1.5 متر باشد، یک انتهای آن می تواند آزاد باشد.

وال پست ها می توانند فولادی باشند. وال پست فولادی معمولاً از پروفیل های زاویه دار، پروفیل های U یا پروفیل های جعبه ای هستند. هر دوی این وال پست ها باید به درستی روی کف و سقف محکم شوند. هدف وال پست در ساختمان انتقال بار باد و لرزه ها به قاب های سازه است جهت ایمن سازی دیوار از ریزش.

همچنین بخوانید: میلگرد بستر چیست؟

اجرای وال پست

استفاده از وال پست باعث افزایش استحکام دیوارها می شود و اجرای آن در واقع به معنی محکم کاری در ساختن ساختمان است. به همین دلیل اجرای آن اهمیت زیادی دارد و تمام جزئیات باید مد نظر قرار گرفته شود از جمله عواملی که در اجرای وال پست مورد توجه قرار می گیرد شامل موارد زیر است:

  • نظارت صحیح بر اجرای وال پست و نبشی کشی توسط ناظر مربوطه
  • توجه به پیامدهایی حقوقی عدم اجرای وال پست
  • تعبیه ورق مدفون در بتن قبل از بتن ریزی
  • پروفیل مورد نیاز برای اجرای کار
  • روش نصب پلیت اتصال وال پست به تیر ها
  • استفاده وال پست در دور چینی بام

ساخت و اجرای وال پست:

در ساختمان های دارای اسکلت، معمولا وال پست را از مصالح فولادی و پروفیلهای نبشی قوطی و یا ناودانی می سازند. می توان بیان کرد وال پست ساخته شده از نبشی در انتقال بار جانبی و یکپارچگی دیوار بهتر از نوع ساخته شده با قوطی عمل خواهد کرد. به صورت کلی برای ساختن وال پست دو عدد نبشی 4 یا 5 را به کمک میلگرد به ضخامت دیوار می دوزند و سپس کل اجزا را ضد زنگ زده و دیوارهای غیر سازه ای و تیغه ها را داخل آن مهار می کنند. این وال پست ها باید بصورت مناسبی با المان های سازه های فوقانی و تحتانی (تیرها) درگیر گردند.

از این رو در اسکت فلزی با جوشکاری وال پست به تیر و در اسکت بتنی با کاشت صفحات فلزی (پلیت و رول بولت) به تیر و جوشکاری وال پست به آن مهار می گردند همچنین می توان پیش از بتن ریزی درون قالب ها پلیت گذاشت و پس از تمام شدن بتن ریزی از آنها برای جوشکاری وال پست ها استفاده کرد.

همچنین بخوانید: میلگرد چیست ؟

روش اجرای وال پست فلزی در بلوک سبک

برای اجرای وال پست فلزی در بلوک های سبک در ابتدا باید بر اساس نقشه محل ورق های اتصال به کف و سقف مورد بررسی قرار بگیرد و مکان آن به طور دقیق مشخص شود بعد از آن باید توسط نصب ورق ها اتصال انجام شود و وال پست به ورق های پایینی و بالایی جوش داده شود. سپس باید در یک طرف بلوک را به صورت کامل و در سمت دیگر قسمت وال پست از داخل بلوک ایجاد شود.

نحوه اجرای وال پست در اسکلت بتنی

در جهت اجرای وال پست در اسکلت بتنی ابتدا باید محل قرار گیری و ساخت وال پست، منطبق با نقشه مشخص شود. سپس نسبت به نصب ورق های اتصال در کف و سقف اقدام شود. باید توجه داشت که فاصله نصب وال پست در هنگام اجرای دیوار را خالی نگه داشت. در ادامه و در هنگام ردیف کردن بلوک ها در هر دو ردیف باید از یک بست استفاده کرده و دو دیوار مجزا را به یکدیگر متصل کرد. پس از اتمام ساخت دیوار، از چهار میلگرد استفاده کرده و آن ها را به ورق های اجرا شده در کف و سقف جوش می دهیم.

پس از انجام این کار با استفاده از سیم آرماتوربندی نسبت به اتصال میلگردها به بست ها اقدام کرده و دو طرف دیوار را قالب می بندیم. در این مرحله داخل قالب ها بتن می ریزیم و در پایان پس از باز کردن قالب ها وال پستی منطبق بر ضخامت دیوار خواهیم داشت.

همچنین بخوانید:  وال پست کشویی  چیست؟

نحوا اجرای وال پست

اهمیت استفاده از وال پست 

تفکری که در بین مهندسان طراح وجود دارد لزوم بر سالم ماندن المان‌ های اصلی سازه یعنی تیر، ستون و سقف‌ها می باشد و سالم بودن این بخش ها ضامن عملکرد مناسب سازه است. اما زلزله های اخیر به خصوص زلزله کرمانشاه نشان داد حتی در  شرایطی که سازه پایدار بماند و به اعضای اصلی آن آسیبی وارد نشود آسیب در اعضای غیر سازه ای ممکن است عملکرد کلی سازه را زیر سؤال برده و آسیب‌های اقتصادی و حتی جانی جبران ناپذیری به وجود آورد. چرا که سختی میان قاب ها تاثیری مستقیمی در سازه دارد از این رو می توان به اهمیت استفاده از وال پست را پی برد.

شما عزیزان می توانید برای مشاهده از آخرین مقالات یووال به قسمت مقالات مراجعه فرمایید. همچنین ما در یووال انواع اتصالات میلگرد بستر و وال پست را تولید و با قیمت مناسبی در اختیار مصرف کنندگان قرار می دهیم. شما می توانید برای مشاوره و خرید با ما تماس بگیرید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *