نبشی چیست و انواع و کاربرد آن در ساختمان سازی چگونه است

27 خرداد 1402
نبشی چیست و کاربرد آن در ساختمان سازی چگونه است

نبشی (angel) فولادی مقطعی طویل است که از دو بال تشکیل شده که عرض این بال‌ها می‌تواند مساوی یا نامساوی باشد. زاویه بین این دو بال نیز می‌تواند 90 درجه باشد که در این صورت آن را با حرف انگلیسی L می‌شناسند و اگر دو بال با زاویه‌ای متفاوت در کنار یکدیگر قرار گرفته باشند آن را با حرف انگلیسی V نمایش می‌دهند.

مفهوم کلی نبشی، مقاطعِ دارای دو ضلع عمود برهم است. اصطلاح نبشی از کلمه ی نبش برگرفته شده است. این کلمه به معنی کنج و پیچ می باشد. ظاهر نبشی نیز دقیقا نشان دهنده ی یک سوق یا پیچ می باشد. از طرفی در معنای لاتین این محصول که به صورت   angel  نام گذاری شده است کلمه زاویه مشاهده می گردد. از نقطه نظر ظاهری زاویه و کنج تقریبا هم معنا به حساب می آیند. اما جنس نبشی می تواند در گستره ای از پلاستیک، آلومینیوم، استینلس استیل Stainless steel و فولاد ساختمانی باشد.


انواع نبشی در فرآیند تولید کدامند؟

نبشی ها از نظر فرآیند تولید به دو دسته فابریک و پرسی تقسیم بندی می شوند.

نبشی پرسی

هنگامی که برای تولید نبشی از ورق آهن استفاده گردد به آن نبشی پرسی گفته می شود. تولید آن همانند نحوه تولید ناودانی پرسی با عبورِ ورق نواربری شده از یک خط تولید، شکل دهی سرد انجام می گردد. در نبشی پرسی، زاویه داخلی تا حد امکان 90 درجه در نظر گرفته می شود.

نبشی فابریک

نبشی که در تولید آن فرایند نورد گرم به کار رود نبشی فابریک نام می گیرد. این محصول با شکل دهی اسلب های گداخته تولید می گردد که دارای خواص مکانیکی متفاوتی نسبت به نبشی پرسی خواهد بود. برشکاری، سوراخکاری و خم نبشی ها به راحتی انجام می گردد. از این رو نبشی را در کاربردهای مختلف به شکل های گوناگون در می آورند. یکی از کاربردهای نبشی که سوراخکاری شده، ساختن قفسه های آهنی برای نگهداری کالا می باشد.

همچنین بخوانید: میلگرد بستر چیست؟

انواع نبشی در فرآیند تولید کدامند؟


انواع نبشی از نظر ظاهری کدامند؟

اگر بخواهیم نبشی‌ها را ازلحاظ ظاهری دسته‌بندی کنیم، باید آن ها را با توجه به ‌اندازه بال‌ها و طول این مقاطع دسته بندی کنیم.

نبشی بال مساوی

طول بال‌ها در این نوع نبشی با هم برابر است. این نبشی در بازار تقاضای بالاتری نسبت به نبشی بال نامساوی دارد.

نبشی بال نامساوی

بال‌های این نبشی طول نابرابری داشته و استفاده از آن تنها در موارد خاصی صورت می‌گیرد که امکان استفاده از نبشی بال مساوی ممکن نباشد.

نبشی لقمه

اگر برش‌های کوچک‌تری برای نبشی در نظر گرفته شود به آن «نبشی لقمه» می‌گویند. از این نبشی خردشده بیشتر برای سازه‌های مرتبط به آسانسور و زوایای دیوار استفاده می‌شود.

همچنین بخوانید: مصالح ساختمانی چیست + انواع مصالح ساختمانی


کاربرد نبشی در ساختمان سازی چیست؟

یکی از کاربرد های مهم نبشی، استفاده آن در وال پست است. شما می‌توانید با به‌کارگیری وال پست استحکام دیوارها را بهبود ببخشید. البته وال پست را می‌توان با دیگر مقاطع فولادی هم ساخت اما اگر وال پست با نبشی اجرا شود، به آن نبشی‌کشی ساختمان هم می گویند.

علاوه بر کاربرد نبشی در ساخت وال پست، از این مقطع فولادی برای متصل نمودن اجزای دیگر ساختمان نیز استفاده می‌شود. نبشی فولادی به دلیل شکل ظاهری خود یکی از بهترین گزینه‌ها برای این کار است. استفاده از نبشی در اتصالات اجزای مختلف سازه می‌تواند باعث تقویت سازه شود. همچنین می‌توان سوراخ‌هایی را در سطح مقطع بال‌های نبشی به وجود آورد تا درنهایت اتصال‌های بهتری صورت بگیرد.

همچنین بخوانید: فوم پلی اتیلن چیست؟ مزایا و معایب فوم پلی اتیلن


کلام آخر

دراین مقاله کوتاه سعی شد معرفی نسبتا کاملی از نبشی، انواع آن و کاربرد آن در ساختمان سازی داده شود. کاربرد نبشی در ساختمان‌ سازی بر کسی پوشیده نیست و سال‌هاست ساختمان‌سازان از مزایای نبشی در سازه‌های خود بهره می‌برند

شما عزیزان می توانید برای مشاهده از آخرین مقالات یووال به قسمت مقالات مراجعه فرمایید. همچنین ما در یووال انواع اتصالات میلگرد بستر و وال پست را تولید و با قیمت مناسبی در اختیار مصرف کنندگان قرار می دهیم. شما می توانید برای مشاوره و خرید با ما تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *