مش و شبکه میلگرد چیست + انواع مش بندی و مزایای آن

14 تیر 1402
مش و شبکه میلگرد چیست + انواع مش بندی و مزایای آن
در پروژه‌های بتن ریزی در ساختمان‌ها، شما با دو انتخاب متفاوت برای مسلح کردن میلگرد و شبکه مش مواجه می‌شوید. یکی از مهم‌ترین ویژگی این دو استحکام کششی است، زیرا از بروز ترک و شکاف جلوگیری می‌کند. در این مقاله بررسی می‌کنیم که مش و شبکه میلگرد چیست، چه ویژگی‌ها و کاربردی دارد، پس همراه یووال باشید.

مش و شبکه میلگرد چیست؟

توری مش یا شبکه میلگرد نوعی تورهای مفتولی است که این توری‌‌ها با استفاده از میلگرد‌های فولادی که مانند تار و پود به هم وصل می‌شوند ساخته می‌شوند. مش میلگرد به دلیل افزایش مقاومت کششی، مسلح کردن سازه، جلوگیری از ترک خوردن بتن برای کف‌سازی طبقات و… کاربردهای بسیاری در پروژه‌های ساختمانی دارد. برای دیگر کاربردهای متداول این محصول می‌توان از سقف‌های کامپوزیت، دیوار، کف طبقات، پارکینگ، استخر و… نام برد.

مش بندی چیست؟

مش بندی عبارت است از فرایندی که طی آن میلگردها به صورت طولی و عرضی با زاویه ۴۵ درجه روی هم قرار می‌گیرند و توسط دستگاهی تمام اتوماتیک به یکدیگر جوش داده می‌شوند. محصول تولید شده از این فرایند، توری مفتولی مشبک نامیده می‌شود.

انواع مش بندی از لحاظ روش جوش و شبکه

مش بندی بر اساس روش جوش به دو نوع شبکه پیش جوش آجدار و پیش جوش ساده تقسیم می‌شود. به طور کلی شبکه‌های توری و مش به دو صورت شبکه مش سنگین و شبکه مش سبک دسته‌بندی می‌شوند.

مش سنگین

شبکه‌ی سنگین از میلگردهای آجدار و ساده به وجود می‌آید. قطر میلگردها در شبکه مش سنگین نسبت به مش سبک، بیشتر است. مش سنگین به خاطر مقاومت بالایی که دارد در سازه‌ها و فونداسیون‌های بتنی کاربرد بیشتری دارد. در ساختار این شبکه، باید یک ساختار محکم و پایدار در هنگام ریزش بتن، پیش‌بینی شود.

مش سبک

در مش سبک، قطر و ضخامت میلگردها نسبت به مش سنگین کمتر است. میلگردهای به کار رفته در مش سبک بر حسب مبحث نهم مقررات ملی ساختمان انتخاب شده است. این شبکه با توجه به نوع ساختاری که دارد و ویژگی میلگردهایی که در آن به کار رفته است از مقاومت نسبتا پایینی برخوردار است. مش سبک بیشتر در عملیات قفسه بندی، باند فرودگاه‌ها، ریل آهن، قطعات پیش ساخته بتنی کاربرد دارد. همچنین از این انواع این مدل مش بندی در زیباسازی نمای بیرونی بناها و ساختمان‌های مدرن و سنتی استفاده می‌شود.
همچنین بخوانید: میلگرد بستر چیست؟
مش و شبکه میلگرد چیست؟

مزایای مش‌بندی

شبکه‌های مش، به دلیل این که جوش‌های نقطه‌ای دارند مقاومت بالایی ارائه داده و ضمن تمامی این موارد سرعت عملیات جای‌گذاری مفتول نسبت به سایر روش‌ها نیز به‌مراتب بالاتر است. ضمن این توضیحات، سهولت در حمل‌ونقل و کاهش هزینه نصب، رعایت تمامی مقررات ساختمانی و بهینه‌سازی مصرف میلگرد از جمله اصلی‌ترین و کلیدی‌ترین موضوعاتی است که باید در اجرای پروژه‌ها در نظر گرفت. به طور کلی می توان مزایای مش بندی را به موارد زیر تقسیم کرد:
  • ‌ مقاومت بالای توری و مش به دلیل منظم بودن فاصله بین جوش‌ها و به‌کارگیری جوش نقطه‌ای
  • حمل و نقل آسان و نصب مقرون به صرفه شبکه‌های مش بندی
  • رعایت اصول و قواعد ساختمان‌سازی، توسط فرآیند مش بندی
  •  صرفه جویی در مصرف میلگرد
  •  سرعت بالاتر در پیشروی کار

همچنین بخوانید: نبشی چیست و انواع و کاربرد آن در ساختمان سازی چگونه است


کلام آخر

امروزه در تمام پروژه‌های ساختمانی و عمرانی، استفاده از توری و مش امری ضروری است. هدف اصلی از انجام انواع مش بندی، استحکام و پایداری بنا یا سازه است. توری و مش با توجه به ساختاری که دارند، دارای دو نوع مش سنگین و مش سبک هستند. از مش سنگین در پروژه‌های عظیم سدسازی، تونل سازی، مش بتن ریزی و… استفاده می‌شود.
شما عزیزان می توانید برای مشاهده از آخرین مقالات یووال به قسمت مقالات مراجعه فرمایید. همچنین ما در یووال انواع اتصالات میلگرد بستر و وال پست را تولید و با قیمت مناسبی در اختیار مصرف کنندگان قرار می دهیم. شما می توانید برای مشاوره و خرید با ما تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *