وال پست کشویی  چیست + ویژگی و کاربرد آن

10 دی 1401
وال پست کشویی چیست؟

همانطور که در مقالات قبلی گفته شد جهت بالا بردن مقاومت دیوار از وال پست(وادار) استفاده می‌کنند. با بکارگیری آن، استحکام دیوار در مقابل فشارها و نیروهای لرزه‌ای بسیار بالاتر خواهد رفت. در واقع وال پست در مواجهه با فشارهایی که ناشی از باد و زلزله هستند به مستحکم شدن دیوار کمک می‌کند، و از آسیب رسیدن به دیوار پیشگیری خواهد کرد. نکته دیگر آنکه به وال پست کشویی، وال پست کناری هم گفته میشود.

ویژگی وال پست کشویی  

وال پست کشویی برای قسمت‌های کناری دیوارها، بالکن‌ها و … نصب می‌شود. و نصب آن طوری است که باید به کف و سقف سازه متصل گردد و دیوار در داخل آن قرار گیرد. معمولاً اگر دیوار در مجاورت با ستون باشد از این نوع وال پست استفاده نمی‌شود، بلکه از نوع وال پست منقطع استفاده می‌گردد، چرا که هزینه‌های آن کمتر است. اما درمواردی با توجه به نیاز مشتری مثلاً جاهایی که طول دیوار بیشتر از 4 متر است و یا بالکن‌ها، از این نوع وال پست استفاده می‌شود.

کاربرد وال پست کشویی  

از وال پست کشویی جهت مهار خارج از صفحه دیوار و اجزای مسلح کننده آن استفاده می شود. اتصال وادار در زیر تراز سقف یا تیر باید در راستای داخل صفحه به صورت کشویی باشد تا امکان جابجایی درون صفحه دیوار فراهم شود.

جنس وال پست کشویی به چه صورت است ؟

وال پست کناری (کشویی) یا یو (U) تولیدی شرکت یووال از جنس ورق فولاد با ضخامت 2میلی‌متری تولید می‌شود. البته در صورتی که مشتری بخواهد می‌توان با ورق فولاد گالوانیزه نیز تولید کرد.

الزامات قانونی(اجرایی) وال پست های کشویی :

اجرای وال پست، از آن جهت حائز اهمیت است که ارتباط محکمی بین دیوار و اسکلت برقرار می شود. در واقع آن ها به طور کامل در هم تنیده می شوند. این در هم تنیدگی موجب افزایش مقاومت سازه ها در مقابل عوامل طبیعی مثل زلزله می شود متخصصین به‌خوبی استانداردهای اجرایی را می دانند و به خوبی آن را پیاده خواهند کرد. در ضوابط اجرای وال پست، استفاده از پروفیل های مناسب، اصل مهمی شناخته می شود. برای دیوارهایی که حداقل ۴ متر طول دارند، حتماً باید وال پست انجام شود. در صورتی که طول دیوار ۳۰ تا ۴۰ برابر نسبت به ضخامت آن بیشتر باشد، وال پست باید در سازه اجرا شود. این اندازه گیری ها کاملا نسبی است و به هنگام رعایت ضوابط اجرای وال پست، باید عوامل دیگری هم در نظر گرفته شوند.

روش اجرای وال پست کشویی به چه صورت است ؟

نصب به صورت یکپاچه و نه به صورت انقطاعی تفاوت اصلی وال پست کناری با نوع منقطع می‌باشد. این محصول باید بر روی پلیت با استفاده از جوش یا پیچ نصب گردد و اتصال بالایی باید به صورت کشویی و آزاد باشد تا در زمان بروز زلزله حرکت سازه اصلی بر دیواره‌ها کمتر تاثیر گذارد.

ما در یووال انواع وال پست های کشویی را تولید و با قیمت مناسبی در اختیار مصرف کنندگان قرار می دهیم. می توانید برای مشاوره و خرید با ما تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *