روش های مختلف اتصالات مهار اجزای غیرسازه ای (دیوارها) چیست؟

25 آبان 1401

 

– معرفی روش های مختلف اتصالات مهار اجزای غیرسازه ای (دیوارها)

بعد از وقوع زلزله کرمانشاه در سال 1396 شاهد آسیب های بسیاری در ساختمان های موجود در منطقه بودیم. این آسیب ها علاوه بر ساختمان های قدیمی، شامل ساختمان جدید و تازه ساز، موجود در منظقه نیز می شد، که همگی دارای اسکلت های سازه ای مرسوم در جامعه مهندسی بودند.

طی بازدیدهای به عمل آمده از محل حادثه، عمده خرابی در ساختمان های جدید در بخش اجزای غیر سازه ای (به طور مشخص دیوارها) اتفاق افتاد و پیام را روشنی برای تمامی مهندسین و سازندگان در سطح کشور برای توجه به رفتار این اجزاء (دیوارها) در هنگام طراحی و اجرای پروژه ها داشت. از این مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی اقدام به تدوین ضابطه 848 که با نام پیوست ششم استاندارد 2800 (ویرایش 4) در جامعه مهندسی معروف است، نمود. بر اساس این مرجع تمامی جزئیات اجرایی و طراحی لرزه ای اجزای غیرسازه ای معماری از جمله دیوارها برای تمامی محصولات رایج در بازار ساخت و ساز کشور ارائه شده است که به معرفی این روش ها خواهیم پرداخت.

شکل 1- پیوست ششم استاندارد 2800 (ویرایش 4)

 

 

1-مطابق با بند پ6-1-4-2 روش های مختلفی برای مهار دیوار در مقابل نیروی های خارج از صفحه و داخل از صفحه معرفی شده است. در بلوک های سفالی و سیمانی به واسطه اجرای آنها با ملات های لایه ضخیم سنتی اجرای میلگرد های بستر خرپایی یا نردبانی (شکل 2) و در بلوک های AAC به واسطه استفاده از ملات بستر نازک (معروف به چسب بلوک) اجرای بست های نازک فولادی منقطع یا پیوسته (شکل 3) پیشنهاد شده است.

شکل 2- میلگرد بستر برای دیوارهای ملات سنتی (بلوک های سیمانی یا سفالی)

 

 

شکل 3- بست های نازک فولادی منقطع (بلوک های AAC)

 

2- مطابق با بند پ6-1-4-2-5 اتصال دیوارها به اعضاء قائم سازه ای (عمدتاً ستونها) الزامیست، از این رو روش های مختلفی را به طراحان و سازندگان پیشنهاد شده است. در بلوک های AAC به واسطه ویژگی ها قابل قبول خود دو روش قابل اجرا می باشد. روش اول مطابق با بند پ6-1-4-2-5- الف، استفاده از اتصال کشویی با استفاده از دو نبشی یا مقاطع نادوانی منقطع (شکل 4) و در روش دوم مطابق با بند پ6-1-4-2-5-ب، استفاده از بست های انعطاف پذیر معروف به بست های ارتجاعی با رادیکالی معرفی شده است (شکل 5)

 

شکل 4- اتصال کشویی با استفاده از مقاطع نادوانی منقطع

 

 

شکل 5- بست های انعطاف پذیر معروف به بست های ارتجاعی با رادیکالی

 

3- مطابق با بند پ6-1-4-2-6 اتصال دیوار به زیر سقف یا تیرهای سازه ای نیز از جمله موارد لازم الاجرا در هنگام اجرای دیوارچینی می باشد. بر این اساس مجدداً می توان از اتصال کشویی با استفاده از دو نبشی یا مقاطع نادوانی منقطع استفاده نمود. (شکل 6)

شکل 6- اتصال کشویی با استفاده از مقاطع نادوانی منقطع یا دو نبشی

 

4- مطابق با بند پ6-1-4-2-7 اتصال دیوارهای غیرسازه ای به یکدیگر نیز دارای تغییراتی بوده است. اجرای مرسوم در سطح جامعه مهندسی هشتگیر کردن است و مطابق پیوست ششم استاندارد 2800 (ویرایش 4) به دلیل امکان بروز تنش های کششی در درون صفحه دیوارهای متقاطع این روش ممنوع و با توجه به مصالح مصرفی دیوارچینی، اجرای والپست سراسری در محل تقاطع دیوارها (شکل 7- بلوک های سیمانی و سفالی) و یا استفاده از بست های انعطاف پذیر معروف به بست های ارتجاعی با رادیکالی (شکل 8- بلوک های AAC) ضروریست.

 

شکل 7- اجرای والپست سراسری در محل تقاطع دیوارها (بلوک های سیمانی و سفالی)

شکل 8- بست های انعطاف پذیر معروف به بست های ارتجاعی با رادیکالی در محل تقاطع دیوار (بلوک های AAC)

 

5- مطابق با بند پ6-1-4-2-2 اتصال دیوارها به وادار قائم میانی (والپست عمودی) نیز در صورت اجرای لبه بالای آزاد والپست در راستای دیوار و مهار خارج از صفحه (مطابق جزئیات بند پ6-1-4-2-1) می توان از بست های اِل شکل و یا اتصال کشویی با استفاده از دو نبشی یا مقاطع نادوانی منقطع استفاده نمود. (شکل 9 و 10)

شکل 9- بست های اِل شکل جهت اتصال دیوار به وادار میانی (والپست عمودی)

 

شکل 10- اتصال کشویی با استفاده از مقاطع نادوانی منقطع (والپست عمودی)

 

 

6- توجه به ضوابط مربوط به رعایت فواصل میانقابی از ستونها و زیر تیر و سقف و همچنین پر کردن فاصله های با مصالح انعطاف پذیر (مطابق با بندهای پ6-1-4-1-1-3 و پ6-1-4-2-1) ضروری می باشد.

7- روش جایگزین برای تمامی مراحل بالا استفاده از سیستم مش و پلاستر پرین مطابق با بند پ6-1-4-2-11 می باشد که در دفترچه راهنمای سیستم مش و پلاستر پرین به طور کامل شرح داده شده است. (شکل 11)

شکل 11- روش مهار نوین دیوار (سیستم مش و پلاستر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *