میراگر و انواع آن

21 مهر 1401

 

میراگر و انواع آن

باید بگوییم در سالهای اخیر زلزله های متعددی در کشور رخ نموده است. به همین دلیل مهندسین عمران تلاش نمودند از تخریب سازه ها با استفاده از میراگر بپردازند. این ابزار در اصل نوعی سیستم مهار کننده لرزه در ساختمان به شمار می رود. 
با استفاده از این سیستم ها در سازه، انرژی که زمین لرزه به ساختمان وارد می کند را میراگر ها دریافت نموده و از تخریب سازه جلوگیری به عمل می آورند. می توانیم بگوییم استفاده از این سیستم ها منجر شده است تا تخریب های ساختمانی در زمان لرزه های زمین، کاهش چشمگیری داشته باشد.
باید بگوییم در اصل هدف اصلی از استفاده میراگر ها به وعی جلوگیری از انتقال مستقیم انرژی و نیروی زلزله به سازه می باشد. این سیستم ها دارای انواع مختلفی هستند که ما در این مطلب به برخی از این موارد اشاره خواهیم نمود.

انواع میراگر های مورد استفاده در ساخت و ساز

این که سازه و ساختمان دارای چه شکل و اجزای تشکیل دهنده ای باشد، در نوع استفاده از میراگر نیز متفاوت خواهد بود. یعنی هر سازه ای یک سیستم مهار زلزله ویژه و خاص خود دارد. از این رو این میرایی ها به انواع متعددی تقسیم بندی می شوند. 

میرایی داخلی ویسکوز یک نوع از این میراگر های سازه به شمار می رود. این میرایی در اصل خاصیت لختی ماده می باشد. می توانیم بگوییم این نوع میرا در اصل معروف ترین نوع میرا به شمار می رود، و برای ارائه هر نوع میرایی از این میرا استفاده می شود.

نوع دیگری از میراگر ها میرا های اصطکاکی هستند. این میرا به میرایی کلمب نیز شهرت دارد. در اصل زمانی که میان اتصالات  و نقاط تکیه گاهی اصطکاک ایجاد می شود، از این میرا استفاده می شود. این میرا به عنوان یکی از میراهای ثابت به شمار می رود، و در برابر ارتعاشات از مقاومت موثری برخوردار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *