انواع قالب بندی

21 مهر 1401

انواع قالب بندی

می دانیم که قالب بندی در اصل یکی از مراحل ساخت سازه به شمار می رود. اما این که این قالب ها چند دسته هستند و هر کدام برای چه نوع ساختمان و سازه ای به کار می روند را در این مطلب برای شما بیان خواهیم نمود. 

در اصل باید بگوییم که قالب بندی یک عمل موقتی برای حفظ بتن در سازه می باشد. تا بتواند بتن را تا زمان سخت شدن نگهداری نماید. این قالب ها معمولا فلزی، آجری و یا چوبی هستند. سیستم های قالب را می توانم به قالب های لغزنده، میزی، مدولار، بالا رونده و … دسته بندی نماییم.

انواع قالب بندی در سازه ها و ساخت و ساز

مهندسی عمران حرفه ای جذاب و لذت بخش است. اما خستگی بسیاری نیز با خود به همراه دارد. می توانید انواع قالب ها را در سازه های مختلف به کار ببرید. از تمام اطلاعات لازم در مورد قالب بندی یک ساختمان مطلع شوید، و معمار یک سازه فوق العاده باشید.

می توانیم انواع قالب ها را بر اساس مصالح مورد استفاده به دسته های زیر تقسیم بندی نماییم. قالب آجری، قالب چوبی، قالب پلی وود، قالب پلای وود، قالب پلیمری یا فایبر گلاس و قالب های فلزی. 

قالب بندی آجری به قالب های دائمی نیز شهرت دارند. باید بگوییم این قالب ها پس از این که بتن را در خود گرفتند دیگر قابل جداسازی از بتن نیستند. از این رو در سازه باقی می مانند. معمولا از ملات ماسه و آجر های چینی برای این قالب ها استفاده می شود. 

این قالب ها که اصولا از چوب های روسی یا چوب های کاج وارداتی درست شده اند، مورد استفاده قرار می گیرند. سبک بودن، سادگی اتصالات، ضریب حرارت کم و… از جمله مزایای استفاده از این قالب ها می باشد. اما امروزه کمتر از این نوع قالب بندی ها در ساختمان استفاده می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *