میلگرد بستر چیست؟

7 آبان 1401
میلگرد بستر

میلگرد بستر چیست ؟

 

برای افزایش اتصالات موجود در ساخت و ساز از میلگرد بستر استفاده می شود. این نوع میلگرد دارای سایزهای متفاوتی است که از آن برای قرار دادن در بین درزهای موجود در ملات استفاده می شود. میلگرد بستر با بیشتر کردن مقاومت ساختمان باعث محافظت آن در برابر زمین لرزه می شود و از بروز خسارات جبران ناپذیر جلوگیری می کند.

 

هنگام ساخت میلگرد بستر باید به رطوبت موجود در ملات توجه کرد. اگر رطوبت ملات ساختمان زیاد باشد، باعث از بین رفتن مقاومت سازه ها می شود. دو نوع میلگرد بستر، گالوانیزه و آجدار به دلیل کاربرد زیاد آن بیشتر مورد استفاه قرار می گیرد.

 

قوانین و مشخصات فنی میلگرد بستر

 

قطر مفتول 4 میلی متر است و ضخامت ملات بستر نباید بیشتر از 16 میلی متر شود. فولاد به کار رفته در مفتول باید حداقل تنش تسلیم آن 450 مگا پاسکال و حداقل تنش نهایی آن 550 مگا پاسکال باشد. همچنین نسبت تنش نهایی به تنش تسلیم نباید از 2/1 کمتر باشد. برای جلوگیری از خوردگی باید میلگردهای بستر به صورت گالوانیزه تولید شود و یا دارای پوشش اپوکسی باشد در غیر اینصورت میلگردهای بستر باید از فولاد ضد زنگ تولید شود. برای پیوند بهتر میلگرد و ملات باید مفتول طولی میلگرد بستر دارای پوشش سطحی آج دار باشد. مفتول میانی به کار رفته در ساختمان که باعث پیوند دو پیوند طولی می شود، به صورت ساده و به شکل صاف مورد استفاده قرار می گیرد.

 

نکات کلیدی در استفاده از میلگرد بستر

 

با توجه به سبک زندگی امروزه بشر، استقامت و استحکام ساختمان ها از اهمیت زیادی برخوردار است. یکی از شیوه های مقرون به صرفه برای مستحکم کردن ساختمان ها استفاده از میلگرد است. بعد از هر ردیف بلوک سیمانی یا سفالی با استفاده از ملات، میلگرد را به بلوک می چسبانند. میلگرد بستر به دو صورت نردبانی و خرپایی موجود است.

 

برای اجرای کردن این موضوع دو روش افقی و عمودی وجود دارد.

 

در روش افقی کلاف میلگرد را با قطر 4 تا 6 به صورت نردبان یا خرپا در می آورند. عرض میلگرد باید با عرض دیوار یکی باشد. عرض میلگرد بستر را 2 تا 3 سانتی متر کمتر از قطر میلگرد در نظر می گیرند. با استفاده از جوشکاری، میلگرد بستر می تواند گوشه های دیوار را به یکدیگر متصل کند. اگر گوشه دیوار وجود نداشته باشد میلگرد بستر را به دو ضلع دیوار وصل می کنند.

 

در روش عمودی با عبور دادن آرماتور از بین بلوک باعث بالا آمدن دیوار تا سقف می شوند.

 

مزیت های استفاده از میلگرد بستر

 

1-باعث اتصال دیوارهای غیرسازه ای به سازه می شود.

 

2- استفاده از این نوع میلگرد باعث افزایش سرعت ساخت و ساز می شود.

 

3- بعد از عمل نازک کاری از ترک خوری جلوگیری می کند.

 

4- از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه است.

 

5- باعث افزیش استحکام و استقامت برشی درون صفحه می شود.

 

6- شکل گیری دیوار به بهترین صورت انجام می پذیرد.

 

7- نیاز به واحدهای بنایی با هندسه های پیچیده ندارد.

 

8- دیوارهای دو لایه را به یکدیگر متصل می کند.

 

9- دیوارهای متقاطع را می توان توسط میلگرد بستر به هم متصل کرد.

 

کاربرد میلگرد بستر

 

1-از این نوع میلگرد در جوشکاری استفاده می شود

 

2- برای مقاوم کردن سازه های ساختمانی

 

3- استفاده از این نوع میلگرد باعث مقاوم سازی ساختمان در زمان زلزله می شود

 

4- از لحاظ هزینه استفاده از این نوع میلگرد به صرفه است.

 

تفاوت وال پست با میلگرد بستر

 

وال پست و میلگرد بستر هر دو باعث بهینه سازی اسکلت ساختمان می شوند. امروزه به دلیل راحتی نصب و استحکام بالای میلگرد بستر، این نوع میلگرد جایگزین وال پست شده است.

 

از وال پست برای توزیع بهتر نیروی وارد شده بر دیوار استفاده می شود. دیوار یک ساختمان اگر به صورت اصولی با اسکلت سازه ها در ارتباط نباشد در هنگام وقوع حادثه باعث خسارت های جبران ناپذیری می شود. با استفاده از جوشکاری، پیچ مهره ستون ها و تیره می توان وال پست را متصل کرد. در بین دو جداره ی بیرونی و درونی ساختمان وال پست ساخته می شود.

 

وال پست چهارچوبی از جنس نبشی، ناودانی، قوطی پروفیل دارد که به منظور توزیع صحیح نیروهای وارده بر دیوار کاربرد دارد. در واقع وال پست باعث می شود دیوار ساختمان در برابر نیرو وارده به صورت یکپارچه عمل کند. اعضای غیر اصولی ساختمان مانند دیوار، اگر به صورت اصولی با اسکلت سازه ای درگیر نباشد هنگام وقوع سوانح فرو می ریزد و خسارت های جانی و مالی فروانی به بار می آورد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *