بزرگ ترین زلزله های ایران

26 بهمن 1401
بزرگ ترین زلزله های ایران

بزرگ ترین زلزله های ایران کدام اند؟ وقوع زلزله که یکی از دردناک ترین بلایای طبیعی در دنیا است، خسارت های جانی و مالی بسیاری را می‌تواند به همراه داشته باشد. در این مقاله به بزرگترین و شدیدترین زلزله های ایران می‌پردازیم.

زلزله یا همان زمین لرزه نتیجه آزاد شدن سریع و ناگهانی انرژی از پوسته زمین است که در نتیجه باعث ایجاد امواج ارتعاشی می شود. معمولا زلزله های با بزرگای 3 ریشتر غیر محسوس می باشد و در مقابل زلزله هایی با بزرگای بالاتر از 6 ریشتر خسارت های سنگینی به بار می آورد.


10 تا از بزرگ ترین زلزله های ایران

10- بجنورد – 7.1 ریشتر

11 اردیبهشت 1308، زلزله‌ای 7.1 ریشتری مناطق مرزی ایران و ترکمنستان را لرزاند. این زلزله که ساعت 8 شب روی‌داده بود، در عمق 25 کیلومتری زمین بوده و گفته می‌شد 3257 کشته برجای گذاشته است.

همچنین بخوانید: بزرگ ترین زلزله های جهان کدام اند؟

9- بروجرد، سیلاخور – 7.3 ریشتر

3 بهمن 1287 قمری (حدود 1242 خورشیدی)، دشت سیلاخور بروجرد زلزله‌ای 7.3 ریشتری را تجربه کرد. گفته می‌شود این زلزله دست‌کم 8 هزار کشته برجای گذاشته است.

همچنین بخوانید: گسل چیست ؟ گسل های ایران کدام است؟

 

8 – خراسان جنوبی، قائن -7.3 ریشتر

در تاریخ 20 اردیبهشت 1376، در آخرین ماه‌های دولت سازندگی، زمین‌لرزه‌ای ویرانگر مرکز زعفران جهان را لرزاند. این زلزله که در عمق 10 تا 12 کیلومتری زمین به وقوع پیوست، حدود 3 هزار کشته برجای گذاشت.

7 – خراسان جنوبی، دشت بیاض و فردوس – 7.3 ریشتر

ساعت 2 و 17 دقیقه بعدازظهر 9 شهریور 1347، زلزله‌ای به بزرگی 7.3 ریشتر منطقه دشت بیاض را به لرزه درآورد. این زلزله بین 7 تا 12 هزار کشته برجای گذاشت. گفته می‌شد پس از وقوع زمین لرزه افراد سرشناس زیادی در محل وقوع زلزله حاضر شدند که از آن جمله می‌توان به دکتر علی شریعتی اشاره کرد.

همچنین بخوانید: میلگرد چیست ؟

6 –رودبار و منجیل – 7.4 ریشتر

بیشتر ما زلزله رودبار و منجیل را به خاطر می‌آوریم؛ بزرگ‌ترین زمین‌لرزه از نظر زمان وقوع در تاریخ ۳۱ خرداد سال ۶۹ در منجیل رخ داد. زمین‌لرزه‌ای که در چندین استان حس و حتی در تهران هم کشته برجای گذاشت. این زمین‌لرزه که 7.4 ریشتر قدرت داشت و یک دقیقه به طول انجامید.

منجیل، رودبار، لوشان و جیرنده کاملا تخریب شدند و خسارت‌های بسیاری در قزوین و زنجان هم برجای ماند. حتی این زمین‌لرزه تا بخش‌هایی از استان گیلان در غرب استان هم خسارت برجای گذاشت و در دیلمان تخریب‌های بسیاری به وجود آمد.

همچنین بخوانید: وال پست آماده چیست ؟

این زمین‌لرزه که یکی از پرقدرت‌ترین و پرتلفات‌ترین زمین‌لرزه‌های کشور بود سی و پنج هزار کشته بر جای گذاشت، اما حجم خرابی‌ها به‌قدری بود که بیش‌از یک ماه آواربرداری طول کشید.

5 – تبریز- 7.6 ریشتر

30 مرداد سال 421 خورشیدی، زلزله‌ای به بزرگی 7.6 ریشتر شهر تاریخی تبریز را به لرزه درآورد. از این زلزله اطلاعات زیادی در دسترس نیست، اما در منابع تاریخی آمده است که حدود 40 هزار کشته برجای گذاشته است.

همچنین بخوانید:  وال پست چیست ؟

4 –تبریز- 7.7 ریشتر

زلزله بزرگی که در تاریخ از آن یادشده و گفته می‌شود تمام آثار و بناهای تاریخی باستانی تبریز را ویران کرد، در 6 اردیبهشت 1100 خورشیدی به وقوع پیوسته است. طبق آنچه در منابع آمده است، این زلزله 7.7 ریشتری به‌شدت ویرانگر بوده و تبریز را به نابودی کشانده است. کشته‌های این زلزله 80 هزار نفر تخمین زده می‌شوند.

3– طبس – 7.8 ریشتر

بیست و پنج شهریور سال ۵۷ بزرگ‌ترین زمین‌لرزه ایران در طبس رخ داد. بامداد روز عصر آن روز بود که زلزله‌ای با قدرت ۷.۸ ریشتر طبس را لرزاند. ساعتی بعد نیرو‌های امدادی به طبس رسیدند، اما هیچ‌چیز جز مشتی آوار باقی نمانده بود.

همچنین بخوانید: قلاب و گیره میلگرد بستر چیست ؟

بعد از چهار روز جستجو و نجات تعداد زیادی جنازه خارج شد، اما با توجه به این‌که شهر به‌صورت کامل نابود شده بود تصمیم گرفته شد بر روی ویرانه‌های شهر دوباره ساخت‌وساز انجام شود، به‌همین خاطر بود که تعداد زیادی از جنازه و هیچ‌وقت به‌علت شدت خرابی پیدا نشدند.در جریان این زمین‌لرزه بین پانزده تا بیست و پنج هزار نفر جان خود را از دست دادند.

2 –سراوان، سیستان و بلوچستان – 7.8

دومین زمین‌لرزه شدید تاریخ ایران در سال 92 به وقوع پیوسته است و تنها در ایران یک کشته برجای گذاشته است. ساعت 3 و 14 دقیقه بعدازظهر روز 27 فروردین 1392، زلزله‌ای به قدرت 7.8 ریشتر در منطقه مرزی ایران و پاکستان روی داد. این زمین‌لرزه با توجه به عمق 82 کیلومتری آن و همچنین تراکم جمعیتی پایین سراوان، تنها یک کشته داشت. این زلزله در پاکستان 34 کشته برجای گذاشت.

همچنین بخوانید: میلگرد بستر چیست؟

1 – 7.9 ریشتر، دامغان

2 دی 235 خورشیدی، زلزله‌ای به بزرگی 7.9 ریشتر دامغان را لرزاند. این زمین‌لرزه گفته می‌شود بیش از 200 هزار کشته برجای گذاشته است و باوجود گذشت بیش از هزار سال از وقوع آن، به‌عنوان پنجمین زلزله مرگبار تاریخ بشر از آن یاد می‌شود.

در این مطلب، بزرگترین زلزله های ایران را با هم مرور کردیم. میتوان گفت دلیل این زلزله ها این است که، ایران و ترکیه در مرز‌های برخورد صفحات اوراسیا و عربستان قرار دارند، و به این دلیل زمین‌لرزه‌های بزرگی را تجربه می‌کنند؛ درحالی‌که کشور‌هایی که دور از این مرز هستند، چنین زلزله‌هایی را تجربه نمی‌کنند.

همراه یووال باشید تا در مقالات بعدی ماهیت خود زلزله را باهم بررسی کنیم.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *