بزرگ ترین زلزله های جهان کدام اند؟

24 بهمن 1401
بزرگترین زلزله های جهان

بزرگترین زلزله های جهان تاکنون در گوشه و کنار مختلف دنیا اتفاق افتاده اند. وقوع زلزله که یکی از دردناک ترین بلایای طبیعی در دنیا است، خسارت های جانی و مالی بسیاری را می تواند به همراه داشته باشد. در این مقاله به بزرگترین و شدیدترین زلزله های جهان می‌پردازیم. زلزله یا همان زمین لرزه نتیجه آزاد شدن سریع و ناگهانی انرژی از پوسته زمین است که در نتیجه باعث ایجاد امواج ارتعاشی می شود. معمولا زلزله های با بزرگای 3 ریشتر غیر محسوس می باشد و در مقابل زلزله هایی با بزرگای بالاتر از 6 ریشتر خسارت های سنگینی به بار می آورد.


10 تا از بزرگترین زلزله های جهان

10- زلزله سوماترا (2012) – 8.6

در ۱۱ آوریل ۲۰۱۱ در ساعت ۱۵.۳۸ به وقت محلی، زمین لرزه ای به بزرگای ۸.۶ ریشتر، در زیر دریا در نزدیکی شهر آچه اندونزی رخ داد. این ها زمین لرزه های درون صفحه ای فوق العاده قوی و بزرگ ترین زمین لرزه ای بودند که تا به حال در این مکان ثبت شده اند.
این زمین لرزه در فاصله بسیار دوری از یک مکان مسکونی رخ داد و هیچ سونامی مخربی ایجاد نکرد (۱۰ سانتی متر تا ۰.۸ متر سونامی گزارش شد). 10 کشته و 12 زخمی گزارش شده بود که بیشتر آن ها ناشی از وحشت و حمله قلبی بوده اند.

همچنین بخوانید: میلگرد چیست ؟

9- زلزله آسام – تبت (1950) – 8.6

در ۱۵ اوت ۱۹۵۰، زمین لرزه ای در منطقه مرزی زیزانگ – ایندیا و کانون زلزله واقع در نزدیکی ریما – تبت، رخ داد، در نتیجه این زمین لرزه ها، بسیاری از ساختمان ها تخریب و بین ۱۵۰۰ تا ۳۰۰۰ نفر کشته شدند. پس از وقوع این زمین لرزه، رانش زمین باعث مسدود شدن رودخانه سوبانسیری شد. این سد طبیعی 8 روز بعد شکست و موجی به ارتفاع 7 متر ایجاد کرد که چندین روستا را زیر آب گرفت و 536 نفر را به کام مرگ کشاند. این زمین لرزه همچنین حدود ۵،۰۰۰،۰۰۰ بی خانمان ایجاد کرد.

همچنین بخوانید: وال پست آماده چیست ؟

8- زلزله جزایر رت (۱۹۶۵) – ۸.۷

زمین لرزه ۱۹۶۵ جزایر رت، در ۴ فوریه (ساعت 19:01به وقت محلی)رخ داد. این زمین لرزه باعث ایجاد سونامی با بیش از ۱۰ متر ارتفاع در جزیره شمیا، آلاسکا شد، اما به لطف موقعیت دور آن، خسارت بسیار کمی به بار آورد.

7- زلزله اکوادور – کلمبیا (۱۹۰۶) – ۸.۸

زمین لرزه ۱۹۰۶ اکوادور در ۳۱ ژانویه در ساحل اکوادور، در نزدیکی اسمرالدا (شهر ساحلی اسمرالدا در شمال غربی اکوادور)رخ داد. این زمین لرزه سونامی بزرگی (تا ارتفاع ۵ متر)ایجاد کرد که باعث مرگ و میر بسیاری شد.

همچنین بخوانید: گسل چیست ؟ گسل های ایران کدام است؟

6- زلزله شیلی (2010) – 8.8

زلزله سال ۲۰۱۰ شیلی که با نام زلزله سال ۲۰۱۰ شیلی نیز شناخته می شود، روز شنبه ۲۷ فوریه سدر حدود ۳ کیلومتری ساحل بخش پلوهو در منطقه مائول شیلی رخ داد. این لرزش شدید حدود سه دقیقه به طول انجامید. چندین شهر ساحلی در جنوب شیلی در اثر سونامی ناشی از زلزله ویران شدند. سونامی همچنین به بندر تالکاوانو نیز آسیب رساند.
ساختمان ها در بسیاری از شهرها از جمله سانتیاگو فرو ریختند و باعث مرگ بسیاری شدند. مقامات آمار نهایی مرگ ۵۲۵ قربانی و مفقود شدن ۲۵ نفر را در ژانویه ۲۰۱۱ اعلام کردند.

همچنین بخوانید:  وال پست چیست ؟

5- زلزله کامچاتکا، روسیه (۱۹۵2) – 9.0

در 4 نوامبر 1952، در ساعت 16:58 به وقت گرینویچ (04:58 به وقت محلی) زمین لرزه ای بزرگ در سواحل شبه جزیره کامچاتکا در شرق روسیه رخ داد. این سونامی با امواجی تا ۱۵ متر سونامی مخرب تر بزرگی در اقیانوس آرام به وجود آورد که خسارات زیادی به شبه جزیره کامچاتکا و جزایر کوریل وارد کرد و حدود ۱۰ هزار تا ۱۵ هزار نفر را به کام مرگ کشاند. این سونامی در جزایر هاوایی نیز بسیار مخرب بود، اما هیچ تلفات انسانی ناشی از این سونامی گزارش نشده است. این امواج تا پرو، شیلی و نیوزیلند نیز کشیده شد. در آلاسکا، جزایر آلوتین و کالیفرنیا، امواج سونامی تا ارتفاع ۱.۴ متر مشاهده شد.

همچنین بخوانید: قلاب و گیره میلگرد بستر چیست ؟

4- زلزله توکو (۲۰۱۱) – ۹.1

در ۱۱ مارس ۲۰۱۱ جمعه، در ساعت ۱۴:۴۶ به وقت محلی، یک زمین لرزه بزرگ در زیر دریا سواحل ژاپن رخ داد.این زمین لرزه باعث ایجاد یک سونامی عظیم با امواج تا ارتفاع ۴۰.۵ متر (۱۳۳ فوت)شد.

این یکی از مرگبارترین امواج در تاریخ بشر بود، امواج تا ۱۰ کیلومتر در خشکی حرکت کردند و آسیب های ساختاری گسترده و شدیدی را در شمال شرقی ژاپن به وجود آوردند. فرودگاه ها، جاده ها و راه آهن ها در مجموع ۱۲۷،۲۹۰ ساختمان را کامل ویران شدند، ۲۷۲،۷۸۸ ساختمان نیمه ویران شدند و ۷۴۷،۹۸۹ ساختمان دیگر نیز تا حدی آسیب دیدند. یک سد فرو ریخت. این سونامی همچنین باعث بروز حوادث هسته ای شد که مهم ترین آن ذوب شدن سطح ۷ (به معنی یک حادثه بزرگ) در سه رآکتور مجتمع نیروگاه هسته ای فوکوشیما دایچی بود.

در ۱۰ مارس ۲۰۱۵، اعلام شد که تلفات تایید شده ۱۵،۸۹۴ کشته، ۶،۱۵۲ زخمی و ۲،۵۶۲ مفقود بوده است.

همچنین بخوانید: میلگرد بستر چیست؟

3- زلزله سوماترا (2004) – 9.1

یکی از مرگبارترین بلایای طبیعی در تاریخ معاصر، زلزله 2004 سوماترا، که به عنوان زلزله اقیانوس هند در سال 2004 نیز شناخته می شود، در 26 دسامبر رخ داد که مرکز آن در سواحل غربی سوماترا، اندونزی بود. بزرگ‌ترین طول گسل را در بین زمین‌ لرزه ‌های ثبت‌ شده، در فاصله ۱۵۰۰ کیلومتری پاره کرد. سونامی حاصل، با امواجی به ارتفاع 30 متر باعث مرگ 250 هزار نفر شد. این زمین لرزه همچنین طولانی ترین مدت زمان گسلش را بین ۸.۳ تا ۱۰ دقیقه داشت و باعث شد کل سیاره به اندازه ۱ سانتی متر لرزید.

2- زلزله بزرگ آلاسکا (۱۹۶۴) – ۹.۲

زلزله بزرگ سال ۱۹۶۴ آلاسکا (معروف به زلزله جمعه خوب) در ساعت ۵:۳۶ بعدازظهر در جمعه ، ۲۷ مارس در منطقه پرنس ویلیام ساند آلاسکا رخ داد و حدود ۴.۵ دقیقه به طول انجامید و قدرتمندترین زلزله ثبت شده در تاریخ آمریکا است. این زمین لرزه منجر به سونامی ۸.۲ متری شد که روستای چنگا را ویران کرد و ۲۳ نفر از ۶۸ نفری که در آنجا زندگی می کردند را کشت.

بازماندگان از موج خارج شدند و به زمین بلند صعود کردند. همچنین باعث رانش عظیم آب های زیرزمینی شد. در مجموع ۱۳۹ نفر جان خود را از دست داده اند: ۱۵ نفر در نتیجه خود زمین لرزه، ۱۰۶ نفر از سونامی بعدی در آلاسکا، ۵ نفر از سونامی در اورگان و ۱۳ نفر از سونامی در کالیفرنیا.

همچنین بخوانید: وال پست کشویی  چیست؟

1- زلزله والدیویا (۱۹۶۰) – 9.5

این زمین لرزه که با نام زمین لرزه بزرگ شیلی نیز شناخته می شود، قدرتمندترین زمین لرزه ای بود که تاکنون ثبت شده است. این زمین لرزه بعد از ظهر ۲۲ ماه می در ۱۶۰ کیلومتری ساحل شیلی، به موازات شهر والدیویا رخ داد. این سونامی تقریبا ۱۰ دقیقه به طول انجامید و یک سونامی عظیم را با امواجی تا ۲۵ متر به وجود آورد. سونامی اصلی سواحل شیلی را به شدت درهم کوبید و بعد از آن در سراسر اقیانوس آرام به راه افتاد و هیلو، هاوایی را ویران کرد. امواجی به ارتفاع 10.7 متر حتی در فاصله 10000 کیلومتری از مرکز زمین لرزه و تا ژاپن و فیلیپین ثبت شده است.

آمار تلفات زلزله سال ۱۹۶۰ والدیویا مشخص نیست. تعداد کل تلفات ناشی از زلزله و سونامی بین ۱۰۰۰ تا ۶۰۰۰ نفر تخمین زده شده و حدود ۳۰۰۰ نفر زخمی شده اند.

در این مطلب، تعدادی از مرگبارترین زلزله‌های قرن اخیر را دیدید. زمین‌لرزه‌هایی که هزاران نفر را کشته و چند صد هزار نفر را مجروح و بی‌خانمان کردند. در مقالات بعدی بزرگترین زلزله های ایران را باهم بررسی می‌کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *