میلگرد چیست ؟

17 بهمن 1401
میلگرد چیست؟ انواع میلگرد کدام است؟

میلگرد چیست؟ میلگرد محصولی فولادی است که مقطعی به شکل دایره دارد. سطح آن ممکن است صاف و یا آج دار باشد. میلگرد برحسب سایز می‌تواند به صورت شاخه (معمولا 12 متری) یا کلاف به بازار عرضه شود. میلگرد از مهم‌ترین مقاطع فولادی است که عمده کاربرد آن در ساختمان‌سازی و به منظور تقویت بتن است.

به بتنی که از میلگرد درون آن استفاده شده است بتن مسلح می گویند و درحقیقت بدون استفاده از میلگرد بتن کارایی چندانی نخواهد داشت. اگر بخواهیم در مورد تاریخچه استفاده از میلگرد صحبت کنیم، می توان گفت استفاده از میلگرد در ساختمان سازی به قرن نوزدهم میلادی باز می گردد.

در زبان انگلیسی به میلگرد Rebar (reinforcement rebar) گفته می‌شود. در فارسی از عنوان میلگرد و گاهی آرماتور استفاده می شود البته در بازار به صورت خلاصه شده به میلگرد، “گرد” هم می گویند.


مشخصات میلگرد چیست؟

اطلاع از مشخصات هر محصول فولادی برای مصرف کننده الزامی است. میلگرد نیز دارای مشخصاتی است که عموما توسط تولیدکننده و یا جداول استاندارد ارائه می شود. در این قسمت به برخی از مشخصات میلگرد به همراه تعاریف آن اشاره می کنیم.

سایز میلگرد:

سایز میلگرد برابر با قطر اسمی میلگرد بر حسب میلیمتر است. میلگرد سایز 16 قطری برابر با 16 میلیمتر دارد. میلگردها معمولا از سایز 8 تا 40 تولید می شوند.

سطح مقطع اسمی میلگرد:

مساحت سطح دایره ای میلگرد است که به کمک قطر میلگرد محاسبه می شود.

آج:

برجستگی هایی است که به صورت طولی (موازی با محور میلگرد) یا به صورت عرضی بر روی سطح میلگرد در هنگام تولید ایجاد می‎‌شود.

آج عرضی:

آج عرضی با یک زاویه و به صورت مایل نسبت به محور طولی میلگرد قرار دارد.

آج طولی:

آج طولی به شکل یکنواخت و ممتد و موازی با محور طولی میلگرد است.


انواع میلگرد چیست؟

همان‌طور که میدانید میلگردها به‌عنوان عضو کششی، خمشی و برشی در یک المان بتن‌آرمه مثل تیر، ستون، دیوار و فونداسیون به کار می‌روند. به همین دلیل می‌توان در یک حالت کلی انواع میلگردها را بر اساس نوع شکل آن‌ها دسته‌بندی نمود که این موارد به شرح زیر است:

میلگرد فولادی ساده

به‌طورکلی سطح میلگرد فولادی ساده کاملاً صاف و یکنواخت است. این نوع از میلگردها کاربردهای متفاوتی در صنعت ساخت‌وساز داشته که یکی از آن‌ها استفاده از آن در ساخت درز انقباض برای خیابان‌ها و فرودگاه‌ها است.

لازم به ذکر است که استفاده از میلگردهای فولادی ساده برای ساختمان‌های سنگین و سازه‌هایی مثل پل به‌هیچ‌عنوان توصیه نمی‌شود. چراکه اتصال محکمی بین بتن و میلگرد ایجاد نمی‌شود و احتمال جدا شدن میلگرد از بتن به دلیل فشار بالا همواره وجود دارد.

بیشتر بخوانید:  وال پست چیست ؟

 میلگرد آجدار

میلگرد آجدار، دارای آج یا دندانه‌هایی در سطح خود است که قابلیت این را دارد که مشکل اساسی فولاد نرم را که ناشی از لغزندگی آن‌ها است، کاهش دهد و پیوستگی خوبی را بین بتن و میلگرد ایجاد نماید. این نوع میلگرد در مقاطعی بین ۶ تا ۵۰ میلی‌متر تولید می‌شوند. میلگردهای آجدار، به ترتیب سختی در سه‌طبقه استاندارد A2، A3، A4 در دسترس هستند.


آشنایی با استانداردهای میلگرد

در هر منطقه از دنیا استانداردی متفاوت برای تعیین مشخصات میلگرد وجود دارند. استاندارد  ASTMرا می‌توان به عنوان معتبر‌ترین و پرکاربردترین آن‌ها شمرد .هر کارخانه‌ای جهت حفظ کیفیت بالای محصولات و قیمت تمام شده پایین، نیازمند فرآیند تولید با آخرین تکنولوژی‌ها و رعایت استانداردها است. استانداردهایی که به شرح اصول تولید و ویژگی‌های نهایی میلگردها پرداخته‌اند، شامل موارد زیر هستند:

ASTM

انجمن مواد و آزمون آمریکا که آیین‌نامه ACI(318-14) مربوط به این شرکت است.

JIS

استاندارد JIS G3112 را برای میلگردهای مورد استفاده در بتن کشور ژاپن اعلام کرده است.

DIN

استاندارد DIN 488 را برای میلگردهای به کار رفته در بتن مسلح کشور آلمان ایجاد کرده است.

بیشتر بخوانید:  وال پست آماده چیست ؟

ISO

استاندارد که ISO 6935 را برای میلگردهای فولادی سازمان بین المللی تحریر کرده است.
علاوه بر موارد بالا، استانداردهای کانادا، آمریکا، بریتانیا، و استرالیا نیز مرجعی برای روند تولید میلگرد فولادی هستند. برای مثال شرکت ذوب آهن اصفهان از استاندارد روسی برای تولید میلگرد استفاده می‌کند. در این استاندارد(روسیه) میلگردها به چهار نوع زیر تقسیم می‌شوند:

  • میلگردA1 : این نوع میلگرد در صنعت با نام میلگرد نرم نیز شناخته شده است. در ظاهر میلگرد نرم هیچ گونه آجی وجود ندارد. به دلیل وجود درصدهای بسیار کم کربن در ترکیب شیمیایی این نوع میلگرد، قابلیت شکل‌پذیری بالایی داشته و در خم‌کاری و بازخم از آن استفاده می‌شود.
  • میلگردA2 : این نوع میلگرد در طول بدنه دارای آج‌های یکنواخت و هم‌جهت است و با نام‌های میلگرد نیمه‌ترد و میلگرد آج‌دار مارپیچ نیز شناخته شده است. ایجاد آج روی میلگرد برای ایجاد چسبندگی بهتر و بیشتر میان مقطع میلگرد و بتن انجام می‌شود. میلگرد A2 کاربرد زیادی در خاموت‌کاری دارد.
  • میلگردA3 : این نوع میلگرد نیمه سخت بوده و در طول بدنه دارای آج‌هایی به شکل جناق است، به همین دلیل به میلگرد جناقی نیز معروف بوده و دارای قابلیت شکل‌پذیری پایین‌تری نسبت به موارد قبلی است.
  • میلگردA4 : آج‌ها در این نوع مانند مورد قبلی هستند، با این تفاوت که در خلاف جهت یکدیگر قرار گرفته‌اند. میلگرد A4 با نام میلگرد مرکب نیز شناخته شده است و بسیار سخت بوده و نسبت به انواع قبلی قیمت بالاتری دارند. این محصول در کارهای سازه‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کاربرد میلگرد

میلگرد به‌عنوان یک عضو جدانشدنی از صنعت ساختمان‌سازی است و مسلماً کاربرد آن در این صنعت نیز بسیار زیاد است. استفاده از این محصول در ساختمان‌سازی به‌قدری بالا است که می‌توان قیمت میلگرد را از عوامل مؤثر بر قیمت مسکن حساب کرد. از مهم‌ترین کاربرد میلگرد آجدار می‌توان به تولید بتن‌آرمه اشاره نمود.

 

 

بیشتر بخوانید:  وال پست کشویی  چیست؟

درواقع می‌توان گفت مصالح بسیاری وجود دارند که توانند به بهبود مقاومت کششی بتن کمک کنند اما خاصیت یکسان بودن ضریب انبساط دمایی بتن و فولاد از تنش‌های درونی بتن‌آرمه در شرایط دمایی متفاوت جلوگیری می‌کند. به همین علت است که از میلگرد به‌عنوان بهترین گزینه جهت مسلح کردن بتن و عدم تخریب کوتاه‌‌‌ مدت سازه استفاده می‌شود.


میلگرد گذاری چیست ؟

میلگردگذاری یا آرماتوربندی، یکی از مهم‌ترین فرآیندهای ساخت سازه‌های بتن آرمه است. در این فرآیند، جانمایی و ساخت شبکه میلگرد توسط کارکنان ماهر و بر اساس طرح صورت می‌گیرد. طبق مبحث نهم مقررات ملی ساختمان جهت ارماتوربندی ستون‌ها، تیرها و فوندانسیون سازه از میلگرد با استاندارد A3 استفاده می‌شود. همچنین طبق این استاندارد جهت ایجاد پیوندهای عرضی و خاموت از میلگرد با استاندارد A2  باید استفاده شود.

انواع میلگرد در میلگرد گذاری چیست؟

انواع میلگردهای مورد استفاده در عملیات میلگردگذاری عبارت هستند از:

میلگرد طولی یا میلگرد اصلی:

میگرد طولی میلگردی است که در جهت طولی تیر و ستون یا در امتداد اضلاع صفحه‌ای دال و دیوار قرار داده می‌شود. وظیفه این میلگرد، تحمل نیروهای محوری (کششی یا فشاری) و تا حدی پیچشی است.

بیشتر بخوانید:  میلگرد بستر چیست؟

میلگرد عرضی:

میلگردی که در جهت عمودی یا مایل نسبت به میلگرد طولی جایگذاری می‌شود. این میلگرد معمولا برای تحمل برش و پیچش استفاده می‌شود.

میلگرد آج سردار:

میلگردهایی که به یک یا هر دو انتهای آن‌ها، سرهای مخصوصی وصل می‌شود. این میلگرد به منظور توزیع و انتقال بهتر تنش مورد استفاده قرار می‌گیرد.

میلگرد دورپیچ:

میلگردی است که به طور پیوسته به شکل یک مارپیچ استوانه‌ای به دور میلگردهای طولی پیچیده می‌شود.

تنگ:

حلقه‌ای از میلگرد یا سیم به شکل دایره، مستطیل و یا چندوجهی است که میلگردهای طولی را دربرمی‌گیرد.

بیشتر بخوانید:  قلاب و گیره میلگرد بستر چیست ؟

میلگرد دورگیر:

تنگ بسته یا تنگ دورپیچ شده به طور پیوسته است که از یک یا چند میلگرد ساخته می‌شود. هر دو طرف میلگرد دورگیر مانند قلاب عمل می‌کنند. برای ساخت میلگرد دورگیر نمی‌توان از میلگرد آج سردار استفاده کرد.

خاموت:

نوعی میلگرد عرضی است که برای تحمل تیرهای برشی و پیچشی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

میلگرد انتظار:

میلگردی است که برای اتصال دو قطعه از یک عضو یا یک عضو به شالوده در بتن جایگذاری می‌شود. این میلگرد، وظیفه انتقال بارها را نیز برعهده دارد.

بیشتر بخوانید:  گسل چیست ؟ گسل های ایران کدام است؟

میلگرد مهار:

میلگردی که برای انتقال بار از مهار به عضوها مورد استفاده قرار می‌گیرد.


جمع بندی

باتوجه به مطالب مطرح شده می‌بینیم، میلگرد محصول فولادی پرکاربردی است که عمده استفاده آن در صنعت ساختمان‌سازی است. خرید میلگرد از برندهای معتبر با قیمت مناسب، دغدغه اصلی مشتریان این کالا است.

ما در یووال انواع اتصالات میلگرد بستر را تولید و با قیمت مناسبی برای فروش در اختیار مصرف کنندگان قرار می دهیم. شما عزیزان میتوانبد برای سفارش میلگرد بستر و یا مشاوره در مورد محصولات با ما تماس بگیرید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *